Thursday, February 3, 2011

Nasihat Perkahwinan Terbaik Pernah Saya Dapat

Nasihat perkahwinan terbaik saya dapat daripada pakcik2 saya. Saya amat menyayangi mereka dengan nasihat yang tulus dari hati dan sound depan-depan, bukan cakap2 belakang. Gitew~

Sebelum saya menikah saya pernah meluahkan perasaan kepada Pakcik saya, A P, bahawasanya saya ada rasa semacam… biasalah seorang perempuan yang di ambang nak jadi isteri orang ada rasa macam ‘semacam’ sikit. Kecuali, mungkin mereka yang benar2 dah sabar nak menikah takkan fikir bendalain kecuali cepat-cepat kahwin (jgn marah~).

A P berkata kepada saya “Kita tak boleh nak dapat semua yang sempurna dan bagus2 saja. Jangan pandang pada kelemahan pasangan kita, tapi pandanglah pada kelebihannya. Walaupun dia tak romentik ke, tapi dia tak pukul2 anak isteri. Walaupun dia kat rumah asik tido je ke tak tolong buat kerja umah, sekurang2nya dia takde keluar melepak di kedai kopi (sekarang coffee house atau kopitiam plak). Walaupun dia tak berapa caring, tapi dia pun tak caring pada pompuan lain kat luar sana. Terimalah seadanya dia & bersyukurlah dia ada dan boleh menjadikan awak seorang perempuan yang berkahwin”.

Nasihat A P memang sentiasa terpahat di hati saya. Walaupun kadang2 memang kena komplen, eh, bukan komplen tapi bagi feedback, tapi selebihnya ialah meraikan perbezaan. Celebrating difference bak kata Stephen Coveys tu. Kita pun ada banyak keburukan jugak. Dia pun sama macam kita, saling bersabar dengan karenah pasangan.

Bila rasa pasangan hidup kita tak memuaskan hati kita, renung2kanlah nasib orang lain yang lebih teruk adanya.

Sekurang-kurangnya kita ada pasangan hidup. Kat luar sana ramai yang hidup single dan solo.
Sekurang2nya pasangan hidup kita peduli pasal kita. Kat luar sana ramai pasangan hidupnya peduli pasal orang lain dari anak isteri sendiri.
Sekurang2nya pasangan kita ada kat rumah. Kat luar sana ramai yang pasangan hidupnya keluar tak balik2.
Sekurang2nya pasangan kita bercakap2 juga dengan kita. Kat luar sana ramai yang pasangan hidupnya haram tak bercakap dengan isteri tapi dengan pompuan lain mengekek2 di telefon.
Sekurang2nya pasangan kita hormat pada kita. Kat luar sana ramai yang pasangan hidupnya layan dia macam hamba abdi.

Bersyukur atas kurniaan-Nya. Mendapat pasangan hidup adalah antara tanda2 kebesaran-Nya

sumber:http://mysuperkids.net/nasihat-perkahwinan-terbaik-pernah-saya-dapat/

No comments:

Post a Comment