Sunday, September 18, 2011

Isteri yang terbaik

  1. Isteri yang baik akan berusaha untuk tidak melakukan dosa.. kerana mengetahui setiap dosa yang dilakukannya akan ditanggung oleh suami..oleh itu tidak mahu suaminya menjadi penduduk tetap neraka diakhirat kelak.
  2. Menjaga aurat..batas2..dalam berpakaian..(dalam hal ni.. aurat yang berlebihan yang melampau..seksi giler sehingga menaikkan nafsu lelaki lain..)
  3. Sentiasa menjaga makan pakai suami.. tp kalau dapat suami yang jenis pandai memasak.. beruntung la kan.. tp jgn sekali kali ketika memasak dengan perasaan terpaksa atau menyumpah seranah semasa mengoreng2..sayur..atau mengacau gulai..hehe..
  4. Menjaga hati suami.. ini sgt penting. sekali kata-kata kita yg boleh menguris hati suami..atau menitikkan air matanya... tidak akan bau syurga la kita..kena ingat syurga isteri dibawah tapak kaki suami.. apa salah kalau 1 hari sekali.. anda mengirim sms.. dengan menaip "I LUV U ABANG".. "I MISS U SYG"..baru brp sen.. itu sudah cukup untuk mengindahkan sepanjang hari suami anda.. percayala..
  5. Menjaga perilaku.. dengan tidak terkinja-kinja di disko..atau kelab-kelab malam..ade byk lagi cara untuk "girls day out" untuk isteri-isteri diluar sana.. pergi becuti di pusat peranginan ke..membeli belah di mall ke.. bergosip atau bercit-cat di rumah sambil menonton dvd ke..rase nye lagi seronok..
  6. Bagi yang mempunyai anak.. pasti akan mendidik tingkah laku anak..untuk menjadi anak yang sopan.. anak yang soleh dan solehah.. yg paling penting.. anak yang dilahirkan itu..apabila mereka besar kelak..akan sentiasa menjaga kebajikan kite dimasa tua nnt..takkan kita ibu bapa ingin anak tersayang menghantar kita ke pusat jagaan orang-orang tua..anak2 akan menjadikan ibubapa sebagai role model..kalau baik perilaku ibu bapa..maka insyallah akan baiklah perilaku anak2 nya.
  7. Sentiasa ade give n take.. n memahami situasi dan keadaan suami.. berbincang terlebih dahulu dalam membuat satu keputusan yang besar..jgn bertindak berani sendiri..minta restu untuk melakukan sesuatu perkara yang rasakan perlu



p/s: Semua tulisan diatas sekadar pendapat dan nukilan diri ini sahaja..bagi mereka yang terguris dengan hasil tulisan diatas.. ku hulur ribuan maaf


sumber:http://shykin.blogspot.com/2010/01/isteri-yang-terbaik.html

No comments:

Post a Comment